top of page
chiptuning08.jpg

Chiptuning

Wat is Chiptuning?

Chiptuning is het herprogrammeren van het motormanagementsysteem. Hierbij worden verschillende parameters van de software aangepast en geoptimaliseerd. Denk hierbij aan de hoeveelheid lucht en brandstof die wordt ingespoten, het moment van inspuiten, de koppelbegrenzers en het ontstekingstijdstip bij benzinemotoren. Bij een stage 1 chiptuning blijft de aanpassing binnen de grenzen die de fabrikant heeft gesteld en blijven alle beveiligingssystemen van de motor actief.

 

Om uw auto te laten tunen, dient u vooraf een afspraak te maken. De duur van het tunen varieert, afhankelijk van het merk en type van uw auto, maar duurt doorgaans zo’n 3 uur. Onze specialisten beginnen met een uitgebreide diagnose en lezen vervolgens het originele motormanagementprogramma van uw auto uit, wat op diverse manieren kan gebeuren. Dit gebeurt via de obd-poort als dit mogelijk is, anders wordt gebruik gemaakt van speciale programmatietools om het uit te lezen en aan te passen. Het uitgelezen programma wordt vervolgens aangepast in een speciaal voor dit doel ontwikkeld computerprogramma.

Is een Chiptuning mogelijk bij alle auto’s?

Elke motor die wordt aangestuurd door een motormanagementcomputer kan worden geüpgraded met chiptuning of herprogrammering. Het is echter mogelijk dat sommige motoren minder efficiënt werken dan andere en daarom niet veel profijt zullen hebben van chiptuning. Bovendien zijn er modellen waarbij we de computer niet kunnen herschrijven of waar we geen toegang tot hebben.

 

Als uw auto niet op onze website staat, kunt u altijd vrijblijvend contact met ons opnemen om te informeren naar de mogelijkheden.

Waarom Chiptunen autofabrikanten de software niet af fabriek?

Een fabrikant heeft een motor ontwikkeld die wereldwijd dezelfde maximale prestaties kan leveren, zelfs onder extreme temperaturen en met een lagere brandstofkwaliteit. Om deze prestaties te garanderen, worden motoren echter begrensd tot ver onder hun constructievermogen. In Europa moet brandstof aan een DIN-norm voldoen en is deze dus van hoge kwaliteit. Extreme temperaturen zoals in het Midden-Oosten komen hier doorgaans niet voor.

 

Soms moet een motor worden afgestemd op de huidige milieueisen (bijvoorbeeld de euro-normen), wat kan leiden tot een armere afstelling. Een iets rijkere afstelling kan echter leiden tot een beter rendement, waardoor de prestaties verbeteren en het brandstofverbruik gunstiger wordt. Tegenwoordig bouwen de meeste fabrikanten slechts één type motor voor een bepaald model, waarbij het vermogen wordt bepaald met behulp van een softwarepakket. Een bekend voorbeeld hiervan is de Mercedes c200 of c220 cdi, die beide identieke motoren hebben maar een ander programma gebruiken.

bottom of page