top of page

Distributieriem vervangen

De distributieriem is een belangrijk onderdeel van de motor. Het vervangen van de distributieriem dient dan ook op tijd te gebeuren. Als de distributieriem breekt, loopt u grote kans op motorschade en kunnen de kosten voor reparatie van uw auto hoog oplopen. 

 

In het instructie- of onderhoudsboekje geeft de autofabrikant aan bij welke kilometerstand of na hoeveel jaar wordt geadviseerd om de distributieriem te vervangen. Ook bij een lage kilometerstand zal de riem na verloop van tijd uitdrogen en breekbaar worden door invloeden van o.a. zonlicht en het weer.

 

Het vervangen van de distributieriem is een relatief prijzig deel van het onderhoud van de auto, niet zozeer vanwege de aanschafprijs van de riem, maar vanwege de hoeveelheid tijd dat het werk in beslag neemt. De riem zit namelijk op een moeilijk bereikbare plek van het motorblok, waardoor een deel hiervan eerst moet worden gedemonteerd.

Waterpomp en spanrollen

Over het algemeen adviseren wij u om bij vervanging van de distributieriem ook meteen de waterpomp en spanrollen mee te nemen. Het motorblok ligt immers al open en dat maakt het tegelijkertijd vervangen van de waterpomp en spanrollen een voordelige optie. Natuurlijk zullen wij dit altijd eerst met u overleggen.

Distributieketting

Sommige autofabrikanten kiezen ervoor om de auto te voorzien van een distributieketting. Dit wordt gedaan omdat de distributieketting ten opzichte van een distributieriem een langere levensduur heeft. Dit wil echter niet zeggen dat er geen onderhoud hoeft plaats te vinden, de distributieketting moet goed gesmeerd blijven. Dit kunnen wij realiseren door de olie tijdig te verversen en het oliefilter te vervangen.

bottom of page